Grøn Forretningsmodel
Så længe, verden er i forandring, vil der være behov for tilpasning.
Det betyder ikke, at det strategiske arbejde med at lave en grøn forretningsmodel konstant skal ændres, men at fleksibilitet med fordel kan være en del af strategien. F.eks. arbejder mange virksomhederne med ISO-ledelsessystemer, som netop indeholder en Plan-Do-Check-Act-cyklus, og på det organisatoriske plan udarbejder de en struktur til at understøtte denne dynamiske proces.
En grøn forretningsmodel behøver derfor ikke at omformuleres med jævne mellemrum: Den kan starte med en grundig kortlægning, også kendt som assessment, af de nuværende rammer og vilkår og efterfølgende bruge ISO-strukturen til at blive tilpasset løbende.
Ambitioner omfatter frivillige ordninger som f.eks. FN’s verdensmål, man har tilsluttet sig og dermed forpligtiget virksomheden til. Disse interne krav bør adresseres på samme måde, som kom de fra omverdenen.
Fremtidige krav strækker sig over den længere horisont – der er ingen direkte krav endnu. Rettidig forberedelse på sådanne krav er en essentiel del af risikostyringen i den grønne forretningsplan, og det leder frem til, at der skal opstilles en monitoreringsstruktur.
Resultater af proces 1 og 2 skal tydeligt kunne svare på disse 2 spørgsmål:
”Hvad skal der måles på?”
Miljøpåvirkninger er ikke kun CO2-udledning. Udover de 17 SDG-mål arbejdes der inden for LCA på organisationsniveau med en række af påvirkningskategorier. Pointen er her, at det praktisk taget er umuligt at optimere på én af kategorierne, uden at de påvirker nogle af de andre. Det betyder ikke, at man skal læne sig tilbage og ikke foretage sig noget – men at beslutninger bør ske på et oplyst grundlag, så eventuelle negative konsekvenser ikke kommer uventet.
”Hvad har vi af data til brug for det?”
Yderligere er det relevant med supplerende information om kvaliteten af dataet: Er den retvisende? Kan den genskabes? Skal den ”renses”? og er indsamlingsstrukturen egnet til senere at understøtte en regelmæssig rapportering?
4.
En baseline er ikke udelukkende et værktøj til sammenligning for fremtidige forbedringer: Det er i lige så høj grad et værktøj til identificering af, hvor der kan skabes mest værdi ved at sætte ind og forbedre de nuværende miljøpåvirkninger. Sammenkædet med svaret på, hvad der skal måles på, skabes der en rød tråd mellem krav og indsats.
5.